Tips & Tricks

 

Tip 1: Maak de actiepagina persoonlijk

Een actiepagina met een paar persoonlijke foto’s en teksten zorgt voor meer donaties. Want mensen weten dan dat JIJ meedoet en ze om hun hulp vraagt. Dat maakt echt alle verschil. Upload daarom wat foto’s die met jou en jouw actie te maken hebben. En vertel waarom jij de actie bent gestart. Het gros van je supporters zal doneren omdat ze je aardig vinden en benieuwd zijn naar jouw motivatie om mee te doen aan Last Man Standing.

 

Tip 2: Eerst een paar donaties, dan pas verspreiden

Voordat je iedereen gaat vertellen over je actie is het verstandig om alvast een paar donaties te hebben. Vraag je familie en beste vrienden eerst persoonlijk om een donatie te doen, voordat je alle andere mensen vraagt om te doneren. Goed voorbeeld doet namelijk goed volgen.

 

Tip 3: Zet de link van je actiepagina onder al je mails

Zet de link van je actiepagina met oproep onder je naam/handtekening in al je e-mails zodat iedereen die je mailt de actie ziet.

 

Tip 4: Mondeling overtuigen en met hulp van mobiel

Vertel op je werk, school, vereniging, in de kantine en feestjes over de actie die je bent gestart. En vraag ze dan direct om je te sponsoren en niet te wachten tot ze thuis zijn. Boter bij de vis! Iedereen kan eenvoudig met hun smartphone je actie bekijken en doneren. Bookmark je actiepagina in je internetbrowser van je mobiel.

 

Tip 5: Stuur WhatsApp & groepsberichten

Maak een WhatsApp-groep aan met veel van je contacten die elkaar kennen. Stel je vraag en verwijs naar je actiepagina. Bedank in deze groep de mensen die aangeven dat ze gaan doneren zodat alle groepsleden dat zien. Hierdoor is de kans groter dat anderen zich ook betrokken voelen en je actie zullen steunen. Als één schaap over de dam is...

 

Tip 6: Promoot jouw actiepagina overal met QR

Jouw pagina heeft een unieke QR code. Laat hem scannen vanaf je mobiele telefoon, zet ‘m in je e-mailhandtekening, of print hem uit en hang hem op in de sportschool of lokale kroeg. Iedereen die hem scant, komt rechtstreeks op jouw donatieformulier uit. Super handig voor bijvoorbeeld verjaardagen!

 

Tip 7: Plaats regelmatig nieuwsberichten en deel deze op social media

Op je actiepagina kan je eenvoudig nieuwsberichten toevoegen. Deze kun je dan delen via social media. Vertel ook via statusupdates regelmatig hoe het staat met je actie. De kracht van een boodschap zit hem in de herhaling. Bedank mensen via een nieuwsbericht in het openbaar elke keer als je een donatie krijgt. Doordat anderen dit zien zullen ze eerder geneigd zijn om dit ook te doen. Echt, het helpt!


Tip 8: Betrek je donateurs bij je eindsprint!

Ervaring leert dat de laatste twee weken van je actie het meeste gedoneerd wordt. Dat is dus de eindsprint voor je actie. Zet dan ook je eindsprint goed in en vraag je donateurs om hulp daarbij. Want die zullen ook graag willen dat je je streefbedrag haalt.

 

Tip 9: Benader bedrijven om je te sponsoren

Vergeet niet om ook bedrijven te benaderen om je te sponsoren. Je werkgever, een goede klant, een fijne leverancier. Als dank kan je daarover een speciaal nieuwsbericht schrijven en verspreiden met hun naam daarin. Of hun logo als afbeelding plaatsen op je actiepagina.

 

Tip 10: Hou vol: blijf mensen herinneren!

Niet iedereen zal direct na jouw bericht gaan doneren. Besef je dat mensen wel willen doneren, maar dat het er vanwege drukte nog niet van gekomen is... Stuur daarom een vriendelijke herinnering via Whatsapp of e-mail als ze nog niet hebben gedoneerd. De aanhouder wint!